Musiikinteoriaa seiskoille

Diat löytyvät vanhasta oppimisympäristöstä linkki tässä.

Open tekemät uudet diat löytyvät tästä.

Harjoituksia löytyy täältä: http://mattij.mbnet.fi


2/4-tahtilaji (tai merkitään joskus C:llä, jonka päällä on viiva, kutsutaan nimellä alla breve) esimerkki marssista - uudenvuoden konsertista Wienissä soitetaan usein tämä Johann Strauss nuoremman Radetzky March




3/4-tahtilaji Valssin rytmi, jossa lasketaan kolmeen. Tämä rytmi esiintyy mm. Sibeliuksen Valse Tristessä, joka on yksi hänen tunnetuimmista sävellyksistään maailmalla.




4/4-tahtilaji Useimmat pop-rockmusiikin biisit soitetaan neljään laskettavassa tahtilajissa. (Merkitään populaarimusiikissa usein C, tarkoittaen että siinä lasketaan neljään.)




Toisinaan populaarimusiikissa sekoitellaan erilaisia rytmejä, jolloin kappaleesta saadaan mielenkiintoisia vaikutelmia. Peruspoljento tässä on kuitenkin se tyypillinen neljään.



6/8-tahtilaji esiintyy aika usein populaarimusiikissa hitaissa ja tunnelmaa luovissa kappaleissa.





Mielenkiintoisia tahtilajien vaihdoksia on monissa klassisen musiikin kappaleissa, kuten Stravinski baletissa Kevätuhri. Balkanin alueella on myös monia sellaisia rytmejä, joista meille suomalaisille tavanomaisin on kalevalamitta 5/4 (Va-ka van-ha Väi-nä-möi-nen). Balkanin alueen musiikissa ominaista ovat myös tahtilajien muutokset kesken kappaleen. 7/8, 9/8, 12/8 eivät ole ollenkaan kummallisuuksia musiikissa.

Dream Theaterin rumpali Mike Portnoy esittelee muutamia käyttämiään tahtilajeja esim. 9/8, joka voi auttaa sinua ymmärtämään, mistä on kysymys.



Maurice Ravel: Bolero









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.