Laulaminen ja äänenkäyttö - äänenlämmittelyä ja äänityyppejä


Äänesi on ainutlaatuinen


Äänemme on meille tärkeä. Se kuvastaa meidän persoonaamme ja sitä tarvitsemme koko ikämme. 

Vaikka ajattelisit nyt, ettet koskaan tarvitse lauluääntä, niin ääniharjoituksia tarvitsevat myös muunlaiset äänityöläiset esim. toimittajat, opettajat, myyjät, lääkärit ja muutkin hoiva- ja puhealan henkilöt. Oikeanlainen hengitystekniikka on myös hyvä osata, sillä se vaikuttaa myös puheääneen ja puhumiseen. 

Hengityksellä tauotat puhettasi ja luo sanoille sekä virkkeille erilaisia merkityksiä. Puheestasi tulee mielenkiintoista kuunneltavaa ja ääniharjoittelun myötä äänesi alkaa soimaan eli resonoimaan koko kehossasi.

Monet aikuiset huomaavat puhetyössään äänen väsyvän helposti ja siksi etsiytyvätkin ääniammattilaisen luo saamaan harjoitusta tai ratkaisemaan ääniongelmiaan. Kannattaa siis pitää hyvää huolta äänestä jo nuorena ja opetella oikeanlaiseen äänenkäyttöön opettajan ohjeistuksella.

Tältä sivulta löydät asiaa äänenhuoltosta, äänenkäytöstä ja äänen toiminnasta.




Äänenkäyttöön osallistuvat elimet:


Tärkein äänenkäytössä käytettävä lihas on pallea.

Pallea sijaitsee keuhkojen ja rintalastan alapuolella siinä, missä tuntuu pehmeä paikka kylkiluiden alla ennen napaa. Pallea on levymäinen lihas, joka on kiinnittynyt takana selkärankaan. Pallea toimii kuin mäntä, se laskee ja nousee keuhkojen toiminnan mukaan. Sisäänhengityksessä pallea laskeutuu ja uloshengityksessä se nousee.

https://peda.net/oppimateriaalit/e-oppi/alakoulu/el1/tl/min%C3%A4-itse/elintoiminnat/hengitys/h

Äänielimet ja ontelot, jotka osallistuvat äänentuottoon:


http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/peruskoulu/bi/bi3/05_hengitys/02?C:D=2110079&m:selres=2110079

Äänihuulet


Äänihuulet ovat 12.5-17.5 mm:n pituiset naisilla ja 17.5-25 mm:n pituiset lihakset miehillä kurkunpään sisällä. Koska ne ovat elimistömme pienimpiä ja herkimpiä lihaksia, tulee meidän pitää niistä hyvää huolta, sillä joudumme työskentelemään niillä koko elämämme ajan.

Äänihuulten toiminta: Hengityksen aikana äänihuulten väliin jää aukko ja kun tuotat ääntä esim. laulamalla, äänihuulet värähtelevät toisiaan vasten hitaasti, jos laulat matalaa, ja nopeasti, jos laulat korkeaa ääntä. Jos äänihuulet ovat tulehtuneet, äänesi on samea ja käheä eikä toimi samalla tavoin kuin normaalisti. Silloin äänen tulisi saada levätä. Runsas veden juominen auttaa äänihuulia pysymään kosteina ja tällöin ne myös toipuvat nopeammin. Muistathan, että huutaminen ja yskiminen on äänihuulille sama kuin myrskytuuli luonnolle.




Pallean, keuhkojen ja äänihuulten lisäksi tarvitset laulaessasi myös muita lihaksia ja onteloita. Näitä ovat vatsa- ja selkälihakset sekä pään, suun ja nielun ontelot.

Suurten lihasten tehtävänä on auttaa pieniä äänihuulilihaksia työskentelemään vapaasti ja onteloiden tehtävänä on toimia kaikukoppana. Kun äänesi on vapaa jännityksistä, se värähtelee luonnollisesti eri puolilla kehoasi ja kuulostaa täyteläiseltä.


Äänenmurros muuttaa ääntä


Kuuntele tästä hienoa 12-vuotiaan poikasopraanon Cai Thomasin laulua, jossa hän hengittää hyvin, ääni soi vapaasti ja kauniisti kaikilla korkeuksilla. Laulamista on lisäksi rentouttavaa kuunnella, kun kaikki toimii hyvin yhteen.



Äänenmurroksen jälkeen ääni madaltuu äänihuulten kasvaessa pituutta. 
Laulaminen vahvistaa myös äänihuulilihaksia, joten kannattaa jatkaa laulamista läpi äänenmurroksen. 

Tässä voit kuulla saman Cai Thomasin laulua äänenmurroksen jälkeen 16-vuotiaana. 

Hänen äänensä on madaltunut miesääneksi nimeltä baritoniKiinnitä huomiota hänen hengitykseensä, hyvään ryhtiin ja luonnolliseen äänenkäyttöön.



Äänityypit


Äänityyppien luokitteleminen

Äänityypit luokitellaan klassisen musiikin puolella ja nimitykset tulevat oopperarooleista äänenvärin, korkeuden ja äänialan mukaan. Säveltäjä miettii säveltäessään millaisen äänityypin edustaja kuvaisi parhaiten äänellään sitä esittävää roolia.


Ääniala


Äänialaksi sanotaan sitä äänen sointialuetta, jossa ääni parhaiten 'lepää' eli laulu kuulostaa luontevimmalta. Terveellä äänellä on usein laaja ääniala ja ääni kuulostaa soivalta ja kirkkaalta. Äänialaan vaikuttaa laulajan luuston rakenne, äänihuulten koko ja paksuus. 


Koloratuurisopraano tai sopraano koloratuurilla sekä muita naisten äänityyppejä 


Hyvin korkea sopraano, jolla on taipuisa, helposti kuvioiden laulamiseen soveltuva ääni. Mozart sävelsi lähes kaikki oopperoittensa naispääroolit sopraanolla, joka kykeni lurittelemaan nopeatkin sävelkulut. 

Naisten äänityyppejä ovat sopraano, mezzosopraano ja altto.


Kontra-altoksi nimitetään alttoa, jolla on vahva matala rekisteri. Joissakin maissa kontra-altto voi myös tarkoittaa alttoääntä.


Tenorille suuret aplodit sekä muita miesääniä


Kontratenori on miesääni, joka kuulostaa lähes naisääneltä.
Kontratenoreita kutsuttiin kastraattilaulajiksi ja he olivat barokkioopperoiden tähtiesiintyjiä, joita matkustettiin kuuntelemaan pitkienkin matkojen päästä. 

Tällainen tähti oli esimerkiksi italialainen Farinelli, joka sai lisänimen Il Castrato, joka tarkoitti leikattua. Tällä tarkoitettiin sitä, että hänet oli leikattu ja näin ehkäisty äänenmurroksen eteneminen leikkauksen avulla. Tällaisia leikkauksia ei ole enää 1800-luvun lopun jälkeen saanut tehdä.

Kontratenoreita on sopranista- ja alttotyyppejä eli korkeita ja matalia. Kontratenorit sijoittuvat äänialaltaan tenorin yläpuolelle ja heidän äänensä soi naissopraanojen korkeudella.

Miesäänityyppejä ovat tenori, baritoni ja basso


Bassobaritonilla tarkoitetaan baritonia, jonka ääni soi erityisen hienosti matalassa rekisterissä. Sekä nais- että miesäänissä äänityypit jakautuvat vielä lyyrisiin, kevyempiin sekä dramaattisiin, voimakkaampiin äänityyppeihin.

Täältä opettajan Spotifyn äänityyppinäytteisiin.

Rentous ja ryhti


Laulaessasi kiinnitä huomiota ryhtiisi, sillä se auttaa lihaksiasi toimimaan paremmin eikä tarpeettomia lihasjännityksiä synny niin helposti. Tarkkaile erityisesti lihasten rentoutta kurkussa, leuassa ja niskahartia-alueella, sillä nämä alueet vaikuttavat välittömästi lauluääneen.

Hyvässä ryhdissä niska on rento ja kaulan alue pysyy vapaana hengitykselle. Seiso tukevasti paino molemmilla jaloilla ja pidä selkärankasi suorana, polvet hieman joustaen. Huomaat, että hengityksesi pääsee kulkemaan vapaasti ja pakottamatta, kun pidät kädet vartalosi vierellä rentoina.



Video: Giacomo Rossinin Kissaduetto




Uskomaton tenori Javier Camarena, joka laulaa peräti yhdeksän korkeaa deetä!



Äänenlämmittelyä ja ääniharjoituksia


Tee äänenlämmittely- ja ääniharjoituksia tunnilla tehtyjen ohjeiden mukaan. Jos et ole ollut laulutunnilla tekemässä harjoituksia tai haluat vielä lisäharjoitusta, niin tältä kanavalta löydät hyviä opettajan keräämiä harjoituksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.