Kantele
Kanteleella
säestettiin runolauluja jo hyvin kauan sitten. Koska laulut
olivat viisisävelisiä, niin kanteleen
viisi kieltä riittivät hyvin säestykseen. Monesti
kanteleella soitettiinkin samaa laulettua melodiaa.
Kun
musiikki kehittyi, niin kannelkin sai enemmän kieliä ja sillä pystyttiin
soittamaan laajempia melodioita. Soittotavat kehittyivät soittimen kehittyessä
ja suuremmalla kanteleella pystyttiin
soittamaan myös sointuja melodian jäädessä laulajien
laulettavaksi. (videonäyte kohdasta 2:07)
Uudessa
kansanmusiikissa kanteleesta on kehitetty myös sähköinen soitin ja sen
musiikilliset ulottuvuudet ovat saaneet uudenlaiset mittakaavat.
Kannelmusiikin ja sähkökanteleen
kehityksessä tärkeänä hahmona on ollut kanneltaja Timo
Väänänen. Kanteleen kehityksessä myös erilaiset
sähkökitaroiden ja muiden sähköisten soittimien kanssa käytetyt efektilaitteet
ja luupintekokoneet ovat osoittaneet sen, kuinka monipuolinen soitin kantele
voi olla. Tässä Lauri Schreck, jolla on ollut oma sanottavansa kanteleen soittoon.
Rauno Nieminen ja Timo Väänänen
Paimensoittimet
Ennen kannelta käytettiin erilaisia paimensoittimia, kuten esimerkiksi tuohitorvia, sarvia ja tuohi- ja pajuhuiluja. Paimenet käyttivät niitä viihdyttääkseen itseään, kutsuakseen laumaansa ja joskus pelotellessaan petoeläimiä. Paimenet soittivat myös kivillä ja muilla tuohesta tehdyillä soittimilla, kuten rapapalleilla, jotka toimivat rytmimunien tapaan.
Täältä voit katsoa erilaisia paimensoittimia.
Tästä linkistä voit löytää lisää erilaisia kansansoittimia. Tästä esimerkiksi munniharpun soittoa.
Pelimannimusiikki
Kansanmusiikkia on soitettu niillä soittimilla, jotka ovat kulloinkin olleet saatavilla. Soittimet eivät siis ole olleet välttämättä soittimiksi tarkoitettuja meidänkään kulttuurissa. Oikeitakin soittimia hankittiin matkoilta ja markkinoilta. Ne kulkivat myös isältä pojalle suvuissa. Tällaisia soittimia olivat viulut, klarinetit, harmonikat, kontrabassot, harmoonit ja huuliharput.
Tässä näytteitä pelimannimusiikista ja tässä toinen pelimanninäyte.
Musiikin muisti -sivustolle on kerätty Sibelius-Akatemian opiskelijoiden tekemiä videoita historiallisista kansansoittimista, joita Suomessa on 1000 vuoden aikana soitettu.
Uusi kansanmusiikki
Kansanmusiikkia syntyy yhä tänäkin päivänä. Sibelius-Akatemian,
maamme ainoan musiikkikorkeakoulun, kansanmusiikkilinjalla opiskelee tänäkin
päivänä monia muusikoita tutustumalla vanhaan kansanmusiikkiin ja luoden uutta
kansanmusiikkia vanhoilla soittimilla. Tällaisia muusikoita ovat
esimerkiksi Pekko Käppi ja jouhiorkesteri.
Nuoret muusikot ovat perustaneet useita kokoonpanoja, joissa eri
musiikkien vaikutteet ovat sekoittuneet perinnemusiikkiin.
Esimerkiksi Lauri Tähkä ja Elonkerjuu on tuonut populaarimusiikkiinsa kansanmusiikkivaikutteita ja
vastaavasti kansanmusiikissa käytettyjä soittimia on tuotu mukaan populaarimusiikkiin.
Monet suomalaiset etnomuusikot saavat vaikutteita sekä oman maansa musiikista myös muiden maiden musiikeista nykyään. Muusikoille on hyvin tärkeää osallistua erilaisille festivaaleille Suomessa ja ulkomailla. Yksi tärkeistä festivaaleista on eri puolilla maailmaa järjestettävä WOMEX Expo, jossa taiteellisen osuuden lisäksi voidaan järjestää myös erilaisia koulutuksia. World Wide Music Expo järjestetään vuosittain ja järjestäjämaalla on kunnia tutustuttaa muu festivaalikansa sekä myös yleisö erilaisiin musiikkityyleihin sekä omasta maasta että muiden maiden musiikkikulttuureista. Vuonna 2019 WOMEX Expo järjestettiin Suomessa, Tampereella. Yle Areenasta löytyvät tallenteet noista hienoista konserteista.
Kardemimmit on uudehko suomalaista nykykansanmusiikkia tekevä yhtye.
Tästä voit kuunnella, miltä Kardemimmit kuulostavat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.